Užsienio studentus Stambule gelbėja lietuvių darbas

Į Stambulą netikėtai atvykau pačiu laiku. Šiuo metu Turkijoje ir kitose musulmoniškose šalyse švenčiama aukojimo šventė, turkiškai vadinama Kurban Bayram, arabiškai – Eid al Adha, kuri vyksta praėjus 40 dienų po ramadano pabaigos.

Jos metu daugelis turkų, lyg Kūčių vakarienei, važiuoja pas savo šeimas ir palieka Stambulą. Didžiausias šios šventės akcentas yra avinėlio aukojimas. Mieste išdygsta daug mažų turgelių, kur besiderant galima įsigyti ėriuką.

Paaukoto gyvulio mėsa nepasiliekama sau – iš jos ruošiamas valgis svečiams, ji dalijama kaimynams ir nepasiturintiems. Net visai nereligingi žmonės dažnai užsako paskersti ėriuką ar karvę ir išdalyti jį vargšams.

Šventės metu 4-5 dienoms yra uždaromi dauguma bankų, verslo ar vyriausybinių įstaigų, tačiau gera naujiena ta, jog viešojo transporto bilietai atpinga dvigubai.

Kad ir kaip keistai skambėtų, tačiau 14 mln. gyventojų turintis miestas Kurban Bayram šventės metu atrodo pustuštis, palyginus su tuo, kas dedasi įprastai.

Net ir sumažėjus eismui, kelionė namo trunka mažiausiai porą valandų. Apsistojau azijietiškoje Stambulo dalyje.

Kartą pasiekėme rekordą – namo važiavome autobusu 42 stotelę, o dar pridėkime keltą iš europinės pusės.

Didžiausias Turkijos miestas turi net 11 viešojo transporto rūšių – metro, funikulieriai, tramvajai, priemiestiniai traukiniai, metroautobusai (metrobus), autobusai, mini autobusai (dolmuš), jūros autobusai (seabus), gondolų bei vandens keltai.

Susigaudyti padeda lietuviška programėlė

Vos į šalį atvykusiems turistams ar tik studijas pradedantiems krimsti užsienio studentams iš pradžių gali būti tikrai sunku susigaudyti šitame eismo raizgalyne, tačiau čia į pagalbą ateina lietuviai.

Turbūt daugelis, naudojančių išmaniąją programėlę „Trafi“, galvoje net minties neturi, jog už sutaupytą laiką ir pinigus dėkoti turėtų lietuvaičiams. „Trafi“ iš viso veikia penkiose šalyse – Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje, Brazilijoje bei Turkijoje.

„Mes nusprendėme, kad reikia eiti į tokius chaotiškus miestus kaip San Paulas, Stambulas ir t.t. Tai – milijonus gyventojų turintys miestai su chaotiška transporto sistema ir toks produktas atneša didelę pridėtinę vertę vietiniams vartotojams, – anksčiau 15min.lt yra sakęs „Trafi“ vadovas Martynas Gudonavičius.

– Šiuose miestuose net vietiniai nesupranta, kaip važinėti viešuoju transportu – jie net negali būti tikri, ar atvažiuos autobusas pagal tvarkaraštį, nes jų niekas nesilaiko.“

Parsisiuntus „Trafi“, jums tereikia įvesti tašką A, iš kuriuo važiuosite ir galutinį tašką B.

Programėlė pati parodys greičiausią bei optimaliausią kelią. Viskas paprasta ir aišku. Net ir tokiam pašėlusiam eismui, kaip Stambulo.

Vietiniai net juokauja, kad išmokus vairuoti Stambule, galima bus vairuoti bet kur pasaulyje. Kelionės į Turkiją vairuotojus užgrūdina.

Teoriškai Turkijoje galioja tos pačios eismo taisyklės kaip kitose Europos šalyse. Tačiau praktiškai jų niekas nesilaiko. Pirmenybę turi greičiausias, didžiausias ir įžūliausias eismo dalyvis.

Greičio pedalas, atrodytų, šioje šalyje turi tik dvi padėtis: arba automobilis stovi, arba pedalas nuspaustas iki galo. Jokių „greičiau-lėčiau“.

Sąvoka „eismo juosta“ Turkijoje nepopuliari. Vietiniai net nesivargina jų paryškinti. Kam vargti, naudoti lėšas, jeigu jos turi mažai naudos?

Prie garsinio signalo čia visi pripratę. Tačiau ne vien dėl nepasitenkinimo rodymo. Dažnas taksistas arba mini autobuso (dolmuš) vairuotojas taip siūlo savo paslaugas arba praneša apie atvykimą.

Panaši chaotiška situacija ir su pėsčiaisiais. Perėjų čia ne per daugiausiai, o ir jų turkams nereikia, kad pereitų gatvę. Reikia šiek tiek drąsos, bet greitai pripranti prie šios sistemos, už ką Lietuvoje esu net 10 litų baudą gavęs.

Dauguma turkų į elgesį kelyje žvelgia filosofiškai: viskas Alacho valioje. Tik jis nusprendžia, kam lemta šiandien sveikam grįžti namo.